Jeg blev født ind i cirkusdynastiet Benneweis. Mine biologiske forældre var ganske unge, da de fik mig, og jeg blev bortadopteret til en privat familie. Min bedstemor Irene Benneweis fik imidlertid omstødt adoptionen med henvisning til mine biologiske forældres unge alder, og hun adopterede mig selv. Jeg var på dette tidspunkt to uger gammel. Under min opvækst var det dog min bedstemors plejesøn, cirkusdirektør Eli Benneweis, født Holte og hans kone Eva Charlotte Susanne - født Stentz, der kom til at fungere som mine forældre - varmt bistået af bedste Irene. Eli og Eva Benneweis var selv barnløse.

Min historie i store træk

Benneweis, Diana 

Cirkusdirektør.

Født 12.6.1947 i Langeskov, Rønninge sogn.

Forældre: Domptør Manfred Benneweis (1929-87) og Ilse Birgit Ankersen (født 1930).

Gift 3.4.1986 (borgerlig viet i manegen i Cirkusbygningen) med artist Marek Zielinski, født 25.12.1954 i Zary, Polen, søn af Witold Zielinski og Alicija Kruppa. Ægteskabet opløst 1994.

Jeg optrådte fra treårsalderen med smånumre, men principielt var det min fars holdning, at børn hørte til på tilskuerpladserne, og ikke i manegen. Den træning jeg gennemgik, havde således mest karakter af leg. Heste og ridning var min store lidenskab. Min egentlige debut som selvstændig artist fik jeg som 14-årig i sæsonen 1962, hvor jeg viste frihedsdressur med arabiske fuldblodsheste sammen med de tyske dressører Wenzel og Douglas Kossmayer. Jeg traf som 11-årig min senere forlovede Claus Jespersen. Som søn af en oberst ved Garderhusarregimentet i Næstved var han vokset op med heste og var en dygtig rytter og gymnast. Claus tilbragte  sine sommerferier i Cirkus Benneweis. I sæsonen 1965 debuterede vi sammen i manegen med hestedressur. Året efter blev vi forlovet under stor mediebevågenhed. Vi var det perfekte par - unge, spektakulære og smukke, og i de flotteste kostymer, man kan tænke sig - eftertragtede i hele Europa med vores hestedressurer.

Det var eventyrligt, og i pressen fremstod vi uge efter uge i de kulørte blade - som cirkusprinsessen og ridderen på den hvide hest, men der var tale om en illusion. Da Cirkus Benneweis i 1970 overtog Cirkusbygningen efter Cirkus Schumann, stod vi for afviklingen af programmet, mens en anden afdeling af Benneweis fortsat var på landevejen. Forholdet mellem mig og Claus blev stadig mere anstrengt, og selvom der af min far, af rent prestigemæssige grunde, blev lagt stærkt pres på os, blev forholdet opløst i 1974.

I 1985 var Cirkus Benneweis engageret til at optræde i det ungarske statscirkus i Budapest. Her traf jeg den polske artist Marek Zielinski, og vi blev gift i 1986. Samme år blev jeg i en alder af 39 år endelig adopteret af Eva og Eli Benneweis, noget de havde forsøgt på i mange år, men uden held. Min far havde udset sig mig som den, der skulle føre Cirkus Benneweis videre, og efter hans død i 1993 stod jeg fra sæsonen 1994 i spidsen for foretagendet. Cirkus Benneweis drives af et selskab, der ejes af en fond.

Fra starten var det min opfattelse, at cirkus skal drives med en fast hånd, og at der ikke må herske tvivl om, hvem der har ansvaret. Gennem årene har Cirkus Benneweis konkurreret med andre cirkus om den prestige, der ligger i at være Nordens største. Her har jeg klart valgt at satse på kvalitet frem for størrelse.